De helft van de mensen die op de uitgaven zijn gaan letten, heeft het gevoel niet méér te kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. Circa 60 procent zit in de laatste fase van bezuinigen, wat inhoudt dat ze bepaalde producten niet meer kopen. Ook heeft 9 procent zelfs de auto weggedaan.

Volgens het Nibud is het percentage Nederlanders dat bezuinigt, de afgelopen jaren nog niet zo hoog geweest. Alle inkomensgroepen, van laag tot hoog, bezuinigen.

Aanbieding

De belangrijkste bezuinigingsstrategie van de Nederlanders is zo veel mogelijk producten in de aanbieding kopen. Liefst 86 procent van de beknibbelaars doet dat. De tweede stap is het kopen van minder producten en diensten, zoals minder uit eten gaan. Dit doet driekwart van de bezuinigers. Daarna gaan mensen beknibbelen op kwaliteit. Of ze investeren juist in kwaliteit om er langer mee te kunnen doen.

,,Overal wordt geld bij elkaar gesprokkeld, allerlei bezuinigingsstrategieën worden door elkaar heen gebruikt”, stelt het Nibud.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl